Näytetään tekstit, joissa on tunniste suihkutissi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste suihkutissi. Näytä kaikki tekstit

torstai 10. maaliskuuta 2016

Amatööriammattilaisen imetysvinkit part2 : Täysimetys 6kk

Aloitin uuden postaussarjan "Amatööriammattilaisen imetysvinkit", jossa jaan omia kokemuksiani ja joitain vinkkejä imettämisestä, kannustavalla ja positiivisella tatsilla. Ensimmäisen "Hyvä alku imetykselle"-postauksen vastaanotto oli hieno ja kommentti-osiossa tulikin aivan ihanasti lisää keskustelua, lukijoiden imetystarinoita ja vinkkejä. Käykää ihmeessä kurkkaamassa jos ette ole vielä lukeneet!

Postaussarjassa tullaan käymään läpi muunmuassa näitä aiheita:
-Hyvä alku imetykselle
-Täysimetys 6kk 

-Kiinteät ruuat ja imetys
-Imetyksen kompastuskivet ja harhaluulot
-Taaperon imetys
-Vieroitus



Täysimetys 6 kuukautta. Ensinnäkin se on täysin mahdollista jos vain haluat. 
Jos haluat ruokkia vauvaasi rintamaidolla ensimmäiset kuusi kuukautta, se onnistuu jos vain päätät niin <3

Lapsentahtinen imetys ja yösyötöt

Alkuviikkojen imetyksen jälkeen maidontulo alkaa pikkuhiljaa tasaantua ja vauva saa sen määrän ruokaa kuin hänellä on tarvetta. Vauvan kasvaessa ruokahalukin kasvaa ja silloin tällöin, parin-muutaman viikon välein vauvalle tulee "tiheän imun kausia".   Tällöin saattaa tuntua siltä että vauva haluaa olla rinnalla koko ajan. Vaikka vauva on syönyt 20 min sitten, saattaa hän haluta taas rinnalle. Mun neuvoni on että anna vauvan olla rinnalla aina kun haluaa. Lapsentahtinen imetys takaa sen että vauva saa tarpeeksi ruokaa ja saa tilattua sitä myös lisää kasvavaan tarpeeseen. 
Usein juuri tiheän imun kautena saattaa tulla äidille tunne että maito ei vaan riitä, vauva tarvitsee lisää ruokaa (pitää paikkansa, vauva tarvii lisää ruokaa ja tilaa sitä ruokailemalla tiheämmin), ja silloin päädytään antamaan joko lisämaitoa, velliä tms. Jos tiheän imun kaudet ohitetaan lisäämällä korvikkeita tai kiinteitä ruokia, ei maitomäärä tule pysymään vauvan vaatimuksia vastaavalla tasolla. Joten anna vauvan imeskellä juuri niin tiheästi kun hänellä on tarve <3 Näin kuuden kuukauden täysimetys onnistuu.
Yöimetyksistä ei kannata missään nimessä edes yrittää luopua ennen puolen vuoden ikää (en kyllä kiirehtisi vielä sen jälkeenkään), tietty jos vauva nukkuu yönsä niin hienoa :D mutta mitään unikoulua en lähtisi pitämään. Äidinmaito sulaa vauvan vatsassa nopeammin kuin korvike, joten rintamaitoa saava vauva saattaa ruokailla useammin, myös öiseen aikaan. 
Meillä vauvat ovat olleet perhepedissä joten yösyötöt ovat sujuneet siinä köllötellessä, välillä vain puolta vaihtaessa. Kaikille se ei toki sovi mutta meille ollut se paras vaihtoehto :)

Etumaito ja takamaito, suihkutissit what??

Varsinkin suihkutissi-mamojen on hyvä tietää mikä ero on "etumaidolla" ja "takamaidolla". Itse lukeudun näihin suihkiksiin ja olen tullut (kantapään kautta hokattu juttu) siihen tulokseen että ei kannata syöttää kumpaakin rintaa kerralla. Tämä maito mikä siis sieltä onnellisesti alkuun suihkuaa on nimeltään etumaitoa, se on vesipitoisempaa kuin tämä takamaidoksi kutsuttu rasvaisempi/täyttävämpi maito, mitä alkaa tulla vasta kun vauva on imenyt etumaidon, sama toki koskee "ei-suihkutissejäkin" mutta suihkiksilla tämä korostuu mielestäni vielä enemmän. Jos vauva imee kaksi rintaa kerralla, hörppii hän suuremmalla todennäköisyydellä enemmän etumaitoa kuin takamaitoa. Anna vauvalle aikaa imeä rinta kunnolla tyhjiin, ja vasta jos hän selvästi jää nälkäiseksi ekan rinnan jälkeen, tarjoa myös toista rintaa.
Jos suihkuava rinta haittaa vauvaa, hänellä on vaikeuksia niellä tai nielee liikaa ilmaa-> ilmavaivat, kannattaa alkumaidot suihkuttaa vaikkapa rättiin. Näin vauva täyttää vatsansa rasvaisemmalla maidolla, on tyytyväisempi pidempään ja saattaa välttyä turhilta ilmavaivoilta.
Mulla itsellä oli aikoinaan paha "ongelma" suihkuavien tissien kanssa ja googlailinkin hyvän tipsin:
Imettämällä monta ruokailukertaa, jopa neljäkin kertaa samasta tissistä peräkanaa suikuaminen hellittää tai jopa loppuu. Aluksi epäilin, ei jotenkin mennyt mun järkeen että helpottaisi tuolla systeemillä, mutta niin vaan helpotti! Parissa päivässä oli jo todellakin huomattava ero ja vauvankin ilmavaivat helpottivat.

Imetysvaatteet, rintaliivit

Kun on tarkoitus imettää vauvaa pitkään, kannattaa myös panostaa jonkun verran imetysvaatteisiin, tai vaatteisiin joilla on helppoa imettää. Varsinkin jos on liikkuvaa sorttia ja imetettyä tulee muuallakin kuin kotosalla. Kietaisumalliset puserot, imetystopit, neuletakit, hupparit, niillä pääsee jo aikasta pitkälle. Mutta kaikista tärkeimmät on mun mielestä helpolla mekansimilla varustetut imetysrintsikat. Yhdellä kädellä pitää mun mielestä pystyä saamaan rinta esille liiveistä, usein toinen käsi on varattuna johonkin muuhun :D  

Julki-imetyksestä

Mun mielestäni on tärkeää että äiti saa imettää lastaan juuri sielä missä siihen on tarve, ja niinkuin äiti itse haluaa sen hoitaa. Joku haluaa mielummin hoitaa imetyksen pukukopissa kuin ostarin penkillä. Ja kumpikin vaihtoehto on mun mielestä täysin ok.
Mä olen itse imettänyt niin vessassa kuin pukukopissa, ravintolassa, bussipysäkillä, terveyskeskuksessa, uimarannalla jne. 
Joskus haluaa sen oman rauhan ja toisinaan homma hoituu suuremmankin väkijoukon keskellä. Tärkeintä on että äidillä ja vauvalla on hyvä olla ruokaillessa <3

Tässä tämän postauksen aiheita, innolla jään odottamaan teidän omia kokemuksia, kommentteja ja näkemyksiä!

Terkkuja
Nadja