Näytetään tekstit, joissa on tunniste taatelikakku. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste taatelikakku. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 6. syyskuuta 2015

Maukas juustokakku pimeneviin iltoihin

Leivottiin Mimosan kanssa lauantai-iltasella aivan supermaukas taatelijuustokakku. En ole ikinä aiemmin valmistanut juustokakkua mikä paistetaan uunissa, saatika että siinä olis ollut taateleita. Joten suuria odotuksia en osannut kakulle laittaa. Lähinnä jännitti että tuleeko kakusta mehevä ja maukas vai meneekö ihan kuivaksi kun laitetaan uunin kautta. 
Voin sanoa että huoleni oli turhaa! Kakku ei kuivahtanut yhtään ja mautkin oli oikein kohdillaan <3 
Tämä on juuri se kakku mitä kuuluu syödä vilttiin kääriytyneenä takkatulen loimussa, kun ulkona sataa vaakatasossa räntää. Valmistuskin oli ihan simppeli. Alkuperäisen ohjeen löydät täältä täältä <3


Ensin valmistin kakun pohjataikinan ja taputtelin sen voideltuun irtopohjavuokaan jonka pohjalle oli pingotettu leivinpaperi.

Pohjan ainekset:

100g voita
1dl sokeria
1 muna 
3dl vehnäjauhoja
1tl leivinjauhetta

Vaahdotin sokerin ja voin, lisäsin kuivat aineet. Taputtelin taikinan vuokaan ja laitoin jääkaappiin odottamaan täytettä.


Täyte:

3 munaa
1 1/2 dl sokeria
2 rasiaa (á 200g) maustamatonta tuorejuustoa, kevyt!
1 sitruunan kuori raastettuna
1 rkl sitruunamehua
2 tl vaniljasokeria
1rkl perunajauhoja
100g kuivattuja taateleita

Erottele keltuaiset ja valkuaiset. Vaahdota valkuaiset ja puolet sokerista kovaksi vaahdoksi. Sekoita muut ainekset tuorejuuston joukkoon, taatelit paloiteltuina. Nostele lopuksi valkuaisvaahto täytteen joukkoon. Kaada täyte vuokaan.



Paista 175 asteessa uunin alimmalla tasolla n. 1 tunti. Peitä pinta leivinpaperilla, kun kakun pinta on sopivan ruskea.

Noh minähän tietysti onnistuin jättämään kaakun vähän "jälkilämmölle" joten väriä kakku sai hiukan suunnitelua enemmän! Onneksi ei makuun vaikuttanut kuitenkaan :D


Tämä kakku maistuu parhaiten jäähtyneenä ja vaikkapa marjasoseen sekä vaniljakastikkeen kanssa.

Maukkaita hetkiä <3

Terkkuja
Nadja