Näytetään tekstit, joissa on tunniste leivonnainen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste leivonnainen. Näytä kaikki tekstit

maanantai 2. toukokuuta 2016

Pirtsakat sitruunamuffinssit keväiseen kekkeripöytään

Hei, meillä juhlittiin viime perjantaina ihanimman Mimosan 3-vuotissynttäreitä ja "kotikutoisen Kisukakun" lisäksi makeina herkkuina meillä tarjottiin suloisia prinsessan-nameja: Sitruunaisia muffinseja, tai kutsuttaisiinko näitä jopa cupcakeiksi (omg, ei nyt ihan suomenkieli taivu tuohon taivutukseen, hahaa) ;)


Tein nämä söpöt herkut yhdellä sitruunaisella kuivakakku-ohjeella jota hiukan "kevensin" korvaamalla osan vehnäjauhoista perunajauhoilla.

Tässä ohje:

300g voita/margariinia
3dl sokeria
4 munaa
4,5dl vehnäjauhoja (joista n. 1/3 korvasin perunajauhoilla)
3 tl leivinjauhetta
3 tl vaniljasokrua
sitruunanmehua pari ruokalusikallista

Vaahdota rasva ja sokeri
Lisää munat vatkaten
Lisää kuivat aineet
Ja lopuksi sitruunanmehu
Paista uunissa n. 180c n. 20min

Tästä satsista tuli iso pellillinen muffinsseja, n. 22kpl + taikinaa jäi myös apureille räävittäväksi <3
Tai vastaavasti voit valmistaa kuivakakuksi kakkuvuokaan.


Valmista kuorrute kun muffinssit ovat jäähtyneet, tarvitset:

2dl kuohukermaa
1,5 dl tomusokeria
2 tl vaniljasokeria
1 rasia Philadelphia tuorejuustoa
oman maun mukaan sitruunamehua, itse laitoin pari tl

Kuohuta kerma, mausta sokereilla, sekoita tuorejuuston kanssa ordentligt ja lisää sitruunamehu.

Pursottele muffinssit ja koristele vaikkapa pikkuvaahtiksilla ja strösseleillä <3


Meidän prinsessalla oli oikein onnistunut juhlapäivä ja Kisukakun lisäksi nämä pikkumuffinssit kruunasivat juhlapöydän :) Lisäksi meillä tarjottiin perinteisiä sokeripullia, popcornia, simaa ja vaahtokarkkeja.

Terkkuja
Nadja





perjantai 13. marraskuuta 2015

Raikas Smoothiekakku! +video

Hei, ihana kakkuvinkki viikonlopun herkutteluun on ehdottomasti Smoothiekakku. Me valmistettiin Smoothiekakku viime viikonloppuna iskälle ja ai että oli hyvää! Niin raikasta ja herkullista :)
Sain idean valmistaa kakun Foodie-Vauva blogista, heidän kevyemmän kakku-version voit kurkata täältä <3




Napasen Smoothiekakku-ohje on tämänmoinen:

Ainekset:
Pohja
8-9kpl digestivekeksejä ja pari kourallista cashewpähkinöitä
n. 80g voita
1tl kanelia

täyte:
3 babaania
500g pakastemansikkaa
200g pakastemustaherukkaa
1tl kardemummaa
1dl sokeria
reilu 1tl vaniljasokeria
1tlk kookoskermaa (165ml)

9kpl liivatelehtiä (8 varmasti riittäis!!)
puol desiä kiehuvaa vettä

Surraa keksit ja pähkinät blenderissä, sekoita huoneenlämpöiseen voihin ja lisää myös kaneli.
Painele taikina irtopohjavuokaan johon on pingoitettu leivinpaperi, voitele reunat öljyllä niin kakku irtoaa hyvin!

Valmista täyte blenderissä tai sauvasekoittimella, kaikki vaan sujuvasti sekaisin!

Liota liivatteet ja sekoita kiehuvaan nesteeseen. Kaada liivate ohuena nauhana täytteeseen ja vatkaa reippaasti

Kaada täyte vuokaan ja nosta jähmettymään jääkaappiin muutamaksi tunniksi tai yön yli. Koristele mansikoilla tai muilla marjoilla. Myös pienet kermavaahtopursotukset sopisi hyvin!

Tästä pääset katsomaan meidän kokki videon :D


Kakku oli aivan todella herkullista, suosittelen! Liivatteen kanssa meni vähän pieleen mutta ens kerralla vielä parempi toteutus ;)

Herkkuterkkuja
Nadja


perjantai 2. lokakuuta 2015

Syksyiset Puolukkapilvi-pullat!

Taas ollaan iki-ihanassa perjantaissa <3 Kyllä päivät rientää, oikeesti justiinsa oli vasta maanantai! Ja nyt häämöttävän viikonlopun kunniaksi haluan jakaa teille aika ihanan syksyisen idean tuunata ihan peruspullia, mä ristin nämä pullat Puolukkapilvi-pulliksi <3

kuva Norudemu
Me leivottiin pikkasten kanssa keskiviikkona ja sen lisäksi että lapsukaiset taiteilivat omia pullasiaan (voit katsoa lasten pullat täältä <3), pyöräytteli kätevä äiti-Napanen maailman parhaat voisilmäpullat, kutsun niitä maailman parhaiksi siksi koska ne vaan ovat sitä, haha, oma kehu haisee ;) Eli pyörittelen taikinasta suht isoja pullasia ja kohoamisen jälkeen teen kolot pulliin, tipautan voinokareen (oikeaa voita!) jokaiselle pullalle, munavoitelut ja vielä raesokeria reilusti päälle. Vetää vertoja jopa korvapuustille!




Ja tässä tulee se idea, nimittäin syksyinen versio ihanimmasta laskiaispullasta <3 (tietenkin joku on keksinyt tän jo sata kertaa mua aiemmin, mutta tää oli nyt mulle ihan uusi idea)

Tarvitset:

Puolukkavaahtoon:
-Vispikermaa 250ml (esim Flora)
-vaniljalla maustettu rahka (esim. Valio)
-puolukoita, oman maun mukaan, itse käytin n. desin verran.(en käyttänyt mittaa)
-sokeria oman maun mukaan

Puolukkasurvos:
-puolukoita
-sokeria
(vois käyttää myös puolukkahilloa?)

Vatkaa vispikerma kunnon vaahdoksi, lisää sekaan vaniljarahka. Survo puolukat vaikka haarukalla, ja lisää rahkavaahtoon. lisää sokeria niin paljon että rahka maistuu suuhun sopivalta, sopivan makealta ja suloiselta. Voit laittaa puolukkavaahdon jääkaappiin hetkeksi.

Valmista puolukka-survosta sen mukaan kuinka monta pullaa aiot valmistaa. Sokeria saa laittaa suht reippaasti koska puolukka on tosi hapan marja. Tämä on nyt hillon korvike eli suht makea saa olla <3



Sitten pullien kimppuun, sahaa veitsellä pullilta "hatut" pois ja levitä puolukkasurvosta jokaiselle pullalle, laitoin itse n. 1 rkl per iso pulla. Lisää runsas puolukkarahkavaahto-pilvi survoksen päälle. Asettele hellästi pullien hatut pilvien päälle <3

Nämä ihanat Puolukkapilvi-pullat vievät kielen mennessään ja maistuvat viikonloppuna vaikkapa reippaan lenkin ja Poikasten kanssa-blogin Pirteän punaisen lounassalaatin jälkkäriksi! Nautinnollista viikonloppua kaikille <3

kuva Norudemu

Kuva Norudemu


Terkkuja
Nadja

sunnuntai 6. syyskuuta 2015

Maukas juustokakku pimeneviin iltoihin

Leivottiin Mimosan kanssa lauantai-iltasella aivan supermaukas taatelijuustokakku. En ole ikinä aiemmin valmistanut juustokakkua mikä paistetaan uunissa, saatika että siinä olis ollut taateleita. Joten suuria odotuksia en osannut kakulle laittaa. Lähinnä jännitti että tuleeko kakusta mehevä ja maukas vai meneekö ihan kuivaksi kun laitetaan uunin kautta. 
Voin sanoa että huoleni oli turhaa! Kakku ei kuivahtanut yhtään ja mautkin oli oikein kohdillaan <3 
Tämä on juuri se kakku mitä kuuluu syödä vilttiin kääriytyneenä takkatulen loimussa, kun ulkona sataa vaakatasossa räntää. Valmistuskin oli ihan simppeli. Alkuperäisen ohjeen löydät täältä täältä <3


Ensin valmistin kakun pohjataikinan ja taputtelin sen voideltuun irtopohjavuokaan jonka pohjalle oli pingotettu leivinpaperi.

Pohjan ainekset:

100g voita
1dl sokeria
1 muna 
3dl vehnäjauhoja
1tl leivinjauhetta

Vaahdotin sokerin ja voin, lisäsin kuivat aineet. Taputtelin taikinan vuokaan ja laitoin jääkaappiin odottamaan täytettä.


Täyte:

3 munaa
1 1/2 dl sokeria
2 rasiaa (á 200g) maustamatonta tuorejuustoa, kevyt!
1 sitruunan kuori raastettuna
1 rkl sitruunamehua
2 tl vaniljasokeria
1rkl perunajauhoja
100g kuivattuja taateleita

Erottele keltuaiset ja valkuaiset. Vaahdota valkuaiset ja puolet sokerista kovaksi vaahdoksi. Sekoita muut ainekset tuorejuuston joukkoon, taatelit paloiteltuina. Nostele lopuksi valkuaisvaahto täytteen joukkoon. Kaada täyte vuokaan.



Paista 175 asteessa uunin alimmalla tasolla n. 1 tunti. Peitä pinta leivinpaperilla, kun kakun pinta on sopivan ruskea.

Noh minähän tietysti onnistuin jättämään kaakun vähän "jälkilämmölle" joten väriä kakku sai hiukan suunnitelua enemmän! Onneksi ei makuun vaikuttanut kuitenkaan :D


Tämä kakku maistuu parhaiten jäähtyneenä ja vaikkapa marjasoseen sekä vaniljakastikkeen kanssa.

Maukkaita hetkiä <3

Terkkuja
Nadja

perjantai 14. elokuuta 2015

Se paras mustikkapiirakka!

Tämä on nyt pakko jakaa teidän kanssanne, meidän Maija-mumman mustikkapiirakka resepti. Jos sulla ei vielä ole suosikkireseptiä makeille piirakoille niin ole hyvä, tästä se löytyy <3 




Tästä annoksesta tulee peruspiirakkavuuallinen, jos teet pellille, tuplaa ainekset.
Pohja:
-150g voita (mieluiten oikeaa voita, myös margariini käy)
-1,5 dl sokeria
-1 muna
-3 dl vehnäjauhoja
-1tl leivinjauhetta

Nypi huoneenlämpöinen voi ja sokeri yhteen, lisää kananmuna ja sekoita. Lisää jauhot ja leivinjauhe ja sekoittele taikinaksi. Voitele piirakkavuoka ja taputtele pohja flintaksi. Jos taikinaa jää sormiin, niin kostuta käsiä vedellä, näin taikina ei pääse tarttumaan. 





Täytteeksi joko marjoja, raparperia, omenaa, persikkaa, luumuja, mitä nyt haluaakaan.Omenan ja luumun kanssa ripottelisin päälle hiukan kanelia <3 

Päälle soossi:

- 1prk kermaviiliä ( kunnollista, ei mitään 2%rasvaa)
-1 muna
-1 dl sokeria
-1 tl vaniljasokeria



Sekoita ainekset kastikkeeksi ja kaada piirakan päälle. Laita piirakka 200 asteiseen uuniin n. puoleksi tunniksi. Parasta jäähtyneenä/jääkaappikylmänä! 

Tämä piirakka on niin herkullista ja mehukasta että ei tarvii edes mitään vaniljavaahtoa tai jätskiä kaveriksi. Toki voi laittaa ja hyvää tietysti on, mutta meillä tämä syödään aina ihan näin vaan.




Naminami, herkullisia hetkiä <3 Ja hyvää viikonloppua <3 

Terkkuja
Nadja