maanantai 28. syyskuuta 2015

Minimalismia ovista ja ikkunoista! Aika maksimaalista :D

Voi perhandeerus! Minimalismi on valtaamassa maailmaa ja kaikki reippaat ja ajanhermolla olevat karsivat kotejaan, jätesäkkitolkulla tavaraa kierrätykseen, kirpparille, putskille ja naapureille.. Napasella on sormi suussa ja mietin että onks tää nyt se juttu mihin kaikkien pitää oikeesti osallistua? Oma olo on ihan kauhee kun ihmiset hehkuttavat raikkaita ja tyhjiä kotejaan samaan aikaan kun meillä lelulaatikot pursuilevat ja sängynaluset elävät ihan omia maailmoitansa. Roinaa ja rompetta on röykkiöittäin ja myönnettäköön että kaikki eivät ole lähimainkaan tarpeellisia edes.

LÖYTÖ-blogin Johanna on minimalismin  edeläkävijä, minimoi-pelin äiti <3  ja mun silmissä melkeen puolijumala :D Niin se vaan minimoi ja saa muutkin minimoimaan. Ei ole vaan yks tai kaks tuttua jotka ovat ihan pikku "mitä kuuluu"-keskustelussa kertoneet putsaavansa kotiansa Minimoi-pelin innoittamana. Tänä aamuna Facen avatessa oli Ihmemutsikin lähtenyt minimoimaan (kaikkien muiden joukossa!!) ja siinä vaiheessa musta alkoi tuntua että olenko mä ainut lanttu maailmassa joka ei ole jo tähän lähtenyt mukaan?

Myönnän kärsiväni tavarasta. Tavarat ja niiden kaaos, tungos ja röykkiöt savat mut voimaan huonosti. Mä olen aina onnellisimmani kotona kun olen saanut siivottua ja kaikki tavarat ovat edes hetken aikaa omilla paikoillaan. Mutta tätä ei siis todellakaan kauaa kestä. Jos on muutama ehtiväinen kakru kotona niin kaikki kyllä tietää mikä on tulos parin tunnin päästä siivouksesta. Helposti KAAOS!

Mä alan nyt vähän pureksimaan tätä minimalismia. Olisko musta siihen? Sehän vaatii tietysti kovan duunin, organisointia, ja "minähän teen tän"-asenteen. Olishan se ihana tunne kun olis väljempää, jokanen kaappi ei levahtais käsiin jos niitä availee, lelukopat ei ratkeis liitoksistaan. Ja mikä parasta; kodin siisteyttä olis niin paljon helpompi ylläpitää kun sitä roinaa ei olis niin tuhottomasti!

Minimalismi on oikeesti tosi järkeenkäypä aate. Todella, todella järkevää. Ainut syy miksi mä en ole vielä lähtenyt mukaan, on se että siihen pitää ryhtyä. Ja projekti tulis oleen aika massiivinen. Onko muita jotka funtsivat tätä minimalismi-touhua? Tai joitain jotka ovat mukana ja saaneet hurjia kiksejä projektista?

ps. LÖYTÖ-blogin Johannan uusin minimointi-projekti on Minimoi Sokeri Lokakuu!! Siihen mä lähen mukaan! Lähtekää tekin! Ryhmän oman face-sivun löydät Täältä <3 klikkaa itsesi mukaan :D

Terkkuja
Nadja


34 kommenttia:

  1. Moi! Oon välillä kurkannu blogiisi ja kivalta näyttää :)

    Oon aina itte vihannu suurta tavaramäärää joten mun ei tarvi lähteä mihinkään krääsänhävittämisrumbaan, aina jos joku tavara on tarpeeton niin heitän pois tai kierrätän, en voi sietää kaappeja jotka on täynnä turhaa tavaraa!
    Paljon vaikuttaa meillä myös raha, vaatteita ostan oikeasti vaan sillon kun on tarve lapsille kuin myös itsellenikin.

    Luulen, että ihminen nauttii helpommasta elämästä ja yksinkertaisemmasta MUTTA siihen ei kannata lähteä vaan koska muut tekee, sitä pitää itse haluta ;)

    Tsemppiä kaappienraivaamiseen jos siihen ryhdyt! Minulle tulee vapauttava tunne kun saan tavaraa eteenpäin, suorastaan nautin siitä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiva kuulla että tykkäät :) Pitääkin tulla kurkkaan sun blogia myös :)

      Mä olen oikeesti myös tosi harkitseva shoppailija, meille ei paljookaan uutta kamaa tule, paitsi sitten kirppareilta, ja just lähinnä lasten leluja!! Mun on niin vaikeeta kieltää lapsilta jotain euron pehmoo tai dinosaurusta :D Oon varmaan vaan liian lepsu.
      Ja mä kyllä oikeesti haluaisin karsia meidän kotia. Ja löytää järkevämpiä säilytysratkaisuja. Uskon että se on myös yksi kompastuskivi meidän kodissa.

      Kiitos tsempeistä :) Uskon että jollain tavalla lähden mukaan tähän projektiin kunhan saan vähän aikaa sulatella tätä :)

      Poista
  2. Me olemme lähteneet tähän minimalismi-projektiin jo aikoja sitten koska liiallisesta tavaramäärästä tulee huono olo. Kierrätämme, siirrämme varastoon kausituotteita, vähennämme leluja, lahjoitamme tavaroita pois jne. Mutta tiedätkö mitä - tämä projekti ei lopu koskaan ja voin paljastaa siihen myös syyn: Kun joku kaappi on siisti ja siinä on paljon tilaa se on myös syy hankkia lisää tavaraa. Vaikka haaveilen sellaisesta kodista jossa kaikissa kaapeissa olisi tilaa, tiedän, että se ei tule meillä toteutumaan koskaan - tulemme ikuisesti olemaan tässä välimaastossa: ikuisia minimalismin haaveilijoita jotka sitten sortuvat tekemään uusia hankintoja vaikka mitään ei oikeasti tarvitsisi ostaa.. Huoh!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mäkin kyllä säännöllisesti varaan kirpparipöytää ja koitan raivata kotia mutta on tämä niin loputon suo! Ja just tuo mitä mietin että jos järkeistäis säilytysratkaisuja, että kaikelle oikeesti ois se oma paikka, niin helpottais so much!!
      Mutta kyllä täälä niin paljon kaikkea turhaa on että pakko varmaan ryhtyä projektiin!

      Poista
  3. Tää niin on aloittanut minimoimisen, tosin en tuohon peliin ehtinyt... voi ottaa lokakuun sit sekä tavaran että sokerin minimoimisprokkiksen!
    Tunnustan olevani pahemman luokan hamsteri, vaikka se tavarapaljous nimen omaan ahdistaa ja saa olon jopa sairaaksi. Tilannetta "pahentaa" se, ettemme asu omassa oikeassa (lopullisessa) kodissamme, vaan kaapit täytyy "mä-säästän-tän-ku-ajattelin-sit-sisustaa-sen-uuden-kodin-näillä" ja "mut-jos-mä-tarviinki-tätä-sit-siellä-omas-kotona" -tavaroilla. Mulla on myös ihan liian suuri tunneside tavaroihin. Oon yrittänyt psyykata itseäni, että niin ei sais olla, koska kaiken maallisen voi menettää. Ihmiset, elämykset, teot ja muistot... ne on ne tärkeimmät. Ja rakastan askartelua sekä tuunausta! Mutta kuinka ollakkaan, keskeneräisiä projektejakin on tuhottomasti. Koska ei ole aikaa... Joten kyllä, Minimointi-prokkis on enemmän kuin ajankohtainen juuri nyt!
    -Outi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kyllä munkin vaan pitäisi aloittaa! Uskon että teillä on aikamoinen tavara-sekamelska just kun asuu väliaikaisesti. Mulla on kans mitä ihmeellisimpiin tavaroihin "tunnesiteitä", se on joskus saatu joltain lahjaksi, ei voi heittää pois! Tai tuo rikkinäinen nukke oli silloin aikoinaan Maijalla leikeissä jne.. Pitäsi aatella vaan kylmemmin ja oman hyvinvoinnin kannalta!! Oikeesti :D

      Poista
  4. Tulen hamstraajaperheestä ja olen itsekin sellainen ollut, keräten kaikki roskatkin talteen vaikkapa askartelua varten. Järjestelmällisen luonteen omaavana tavaranpaljous kuitenkin alkoi ahdistamaan ja myös perhettäni katsellessa en voi kuin todeta, että liika tavara tekee onnettomaksi. Kun sinä et hallitse tavaroita vaan tavarat hallitsevat sinua, on aika tehdä asialle jotain...

    Minusta nuo "omistan 100 tavaraa"-tyypit menevät jo liiallisen askeettisuuden puolelle; kyllä kamaa saa jonkin verran olla, mutta tärkeää on se, että sillä on jokin merkitys itselleni. Minulla on paljon tavaraa, mutta tiedän jokaisen tavaran eikä kaapeista tule vastaan yllätyksiä. Sellaista minkä olemassaoloa en muistanut, se ei voi olla kovin tärkeä tavara-->poistoon. Kuitenkin lapsuuden kirjat, muistivihot, siskolta lahjaksi saatu hevoskoriste ja muut vastaavat ovat asioita, jotka nähdessäni aina ilahdun, kun kaappeja läpi käyn. Ja ne saavat jäädä sinne, vaikka en tarvitsisikaan niität. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en itse tunnustaudu varsinaisesti hamstraajaksi, mutta meillä on kyllä lapsissa aikamoista hamstraaja-vikaa! Kaikki liput ja laput, kivet ja kepit, ruuvit ja mutterit, limsatölkit yms yms pitäis säästää :D Varsinkin tää keskimmäinen on potentiaalinen tulevaisuuden himohamstraaja :D
      Ja ei musta kyllä ikimaailamssa askeetikoksi olisi!! Enkä usko että monesta muustakaan :D Kait ne on ne ääripäät sitten, niin hamstraajissa kuin minimalisteissakin :)

      Mä luulen että mun olis ihan terveellistä lähteä systemaattisesti karsiin tätä meidän kämppää lähinnä kaappien, laatikoiden ja lelujen osalta. Jokunen roskasäkillinen turhuutta löytyy ihan sataprosenttisella varmuudella :)
      Vähän samaan tyyliin kuin mitä kerroit että teillä on. Kaikille tavaroille oma paikka ja syy miksi sitä säilötään :) Rakkaat muistot on tietysti asia erikseen <3

      Poista
  5. Voi sua ihanaa <3 Minimalismia voi totauttaa täysin omallakin tyylillä. Jos tykkää tavarasta, voi laittaa pois vähemmän...Itseasiassa ei ole edes pakko minimoida, jos elämä pelaa hyvin ja kaikki on tyytyväisiä :) Vaikka olen minimalisti, on meillä silti tavaraa....no vaatekomero on mulla erittäin minimaalinen, mutta noin muuten tavaraa löytyy. Kato vaikka meidän pihaan kun meet ens kerran ohi :D hahahahahaha

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla sun sanovan noin :D <3 Sain nyt ihan virallisen synninpäästön , hih :D

      Meillä löytyy kyllä oikeesti karsittavaa ja ennen joulua haluaisin tulla kertomaan että olen käynyt koko kämpän kuta kuinkin läpi ja josko olis sitten myös parempi mielikin, uskon että olis :)

      Ja hei kuljen kyllä teidän ohi silmät kii etten menetä mun illuusiota :D :D hahaa

      Poista
  6. Mäkin oon minimoinut jo monta vuotta, sitä kummemmin tajuamattakaan :D kannattaa!

    VastaaPoista
  7. Tulin tästä vuodatuksestasi niin hyvälle tuulelle, kiitos!
    Minä saan aina välillä minimalismikohtauksia, jotka eivät kuitenkaan kanna mihinkään kovin dramaattiseen lopputulemaan. Nuo kohtaukset kuitenkin auttavat aina vähän eteenpäin. Sillä raaka totuus on, että tavara sen sotkun tekee. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos <3 Mun on kyllä tunnustettava että olen myös semmonen kohtauksittain toimiva :D Saas nähdä mihin tämä "kohtaus" viekään, luultavimmin ollaan hetken päästä ainakin pari jätesäkillistä köyhempiä, ja kaikki mikä lähtee on vaan plussaa!! :D

      Poista
  8. Mä en ole kuullutkaan tällaisesta projektista! Mutta itse tein inventaarion juuri tyttöjen vaatekaapeille (kaksi äp laatikollista lähtee kirpparille) ja seuraavana ois vuorossa varaston tyhjennys ja laatikoiden siivous! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mut tuotahan se just on :D Kukin omalla tyylillään! Tavaroiden karsimista. :)

      Poista
  9. Olen nyt tässä vuoden aikana tehnyt juuri tätä, mutta vielä on paljon tekemistä...Ihanaa viikkoa!

    VastaaPoista
  10. Meillä ainakin on ihan liikaa kaikkea :( Aloitimme keväällä poikein huoneiden remontoinnin ja sen siivittämänä olen yrittänyt päästä ainakin osasta ylimääräistä tavaraa eroon. Jotenkin tuntuu oudolta 2015 vuoden ihmisen elämä, kun aikaa menee tavaraa vastaan taistelemiseen. Minulla on hyvä syy olla antamatta periksi. Meidän ja tavaroidemme on mahduttava näihin neliöihin :D Ei tule Pelican Self Storage kyseeseen todellakaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No meilläkin alkaa olemaan tämä ongelma että neliöt ovat joksenkin rajalliset :D Vaikkei meillä välttis olis mitenkään älyttömän paljon tavaraa perheen väkilukuun nähden, niin näissä neliöissä joissa "normisti" elää n. 4-henkinen perhe, alkaa tavaramäärä jo tuntua!

      Poista
  11. Kävin kesällä läpi koko omaisuuteemme, ihan sen takia, koska liiallinen tavaramäärä alkoi ahdistamaan. Ja lapsen myötä se tavaramäärä ei ainakaan pienene... :) En ole mikään minimalisti, eikä minusta sellaista saakaan, mutta harkitsevampi kuluttaja pyrin jatkossa olemaan. Nyt kotonakin näyttää kivemmalta, kun järjestys pysyy helpommin siistinä ja kauniit tavarat ovat esillä. :)
    Jos haluat käy kurkkaamassa blogistani siellä on pari postausta aiheesta KonMari, tässä ensimmäinen: http://pikku-bambin.blogspot.fi/2015/07/konmari-siivouksen-elamanmullistava.html
    Mukavaa viikon alkua! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos linkistä, tottakai tuun katsomaan! Mua nyt niin kiinnostaa tää aihe :)
      Ei mustakaan kyllä mitään oikeaa minimalistia helpostikkaan saa, ihan tän maksimaaliseen luonteenkaan vuoksi :D Mutta en kyllä todellakaan myöskään mitään roinaa kaipaa ympärilleni!

      Poista
  12. Mä niin tartun tähän :D kiiiiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, hyvä :D Ja ole hyvä vaan <3 Me ollaan kaikki ihan minimalistisia pian :D :D

      Poista
  13. Mun tarttis kans tarttua tähän ideaan :) Meillä on ihan liikaa kaikkea turhaa mitä ei kuitenkaan koskaan enää tarvitse ja esim noi vaatteet, niitä vois heittää pois mitä ei oo vaikka viimeiseen vuoteen käyttänyt tai eivät ole mahtuneet päälle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sepä! Kaikki turha vege vaan :D Mä ajattelin hyökätä nyt meidän "kenkähelvetin" kimppuun :D Puoliakaan ei käytetä ja kaikki silti retajaa eteisessä, seitsemän henkilön kengät.. huh! :D

      Poista
  14. Minimointi tuntuu olevan jatkuva projekti omassa kotitaloudessa. Mutta jostain syystä, kun tavarasta pääsee eroon, sitä tulee mystisesti ovista ja ikkunoista lisää... myöskään oma keräilijäluonne ei helpota asiassa. Siispä sellaisen minimoidun staus q -tilan säilyttäminen on aikamoinen haaste. ;D

    Mutta mutta... tämä Minimoi Sokeri Lokakuu -projekti osui ja upposi! Sokerittoman kokeilu on ollut to do -listalla jo viime keväästä - nyt tuli sopiva motivaattori vastaan :D Eli mukana myös!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes kiva kuulla että lähdit sokeri-jutskaan mukaan!

      Ja onhan se niin että kun josatin luopuu niin aina jostain tupsahtaa jotain lisää :D Mutta aattele ku ois kauheeta jos sitä tavaraa vaan tulis lisää eikä koskaan luopuis mistään! Siinä sitä sitten vasta oltaisiinkin :D

      Poista
  15. Kylläpä kuulosti tutuilta ajatuksesi! Kiitos vinkistä, taidanpa ryhtyä noihin molempiin minimoimisiin lokakuussa :) Meillä on niin pieni asunto, että rojua on joka paikka täynnä, vaikka kuinka karsin... Hyvä karsia lisää siis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiva jos sait vinkkiä :) Mä oon nyt tänään jo ihan hulluna alkanut siivoomaan ja karsimaan :D Aina lähtee lapasesta ;)

      Poista
  16. Mä olen aina ollut materiaalihamsterin vastakohta ja pienetkin röykkiöt kotona ahdistavat niin paljon, että ne on pakko äkkiä siivota pois. Avohyllyt on yksi hirveimpiä asioita maailmassa :D Varmaan lähtenyt jo kotoa tää ajatus, sillä äitini on jo pienestä pitäen toitottanut "krääsän" turhuudesta ;)

    Aikaa se vie jos minimointia (tosta sanasta tulee vaan Minionit mieleen...) ei ole koskaan harrastanut, mutta mieli lepää sen jälkeen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kyllä uskon että tän projektin lopussa on aika paljon levollisempi olo tarvarapaljouden suhteen :D Eilen lähti pari jätesäkkiä ja tänään puuhat jatkuu <3

      Poista
  17. mites se menikään ? Seuraan facessa tavara päivässä pois-juttua ja pyrin iteki siihen :D Ihminen on niin materilalisti nykyään,ett kaikkee tulee hamstrattua,pois vaan turhat...Aina kannattaa yrittää ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noita variaatioita on varmasti useampiakin :) Mutta esim tässä yhdessä on ajatuksena aloittaa kuukauden eka päivä ja joka päivä karsittais aina yks tavara enemmän. Eli 1. päivänä yksi tavara ja 30.päivä 30 tavaraa. Mä oon lähtenyt toteuttaan tätä ihan omaan tyyliin. :D toissapäivänä lähti 2 jätesäkkiä leluja ja nyt on prokkiksena kengät ja ulkovaatteet :) Ja kyllä, aina kannattaa yrittää :D :D

      Poista

Kaunis kiitos kommentistasi, arvostan <3