torstai 3. syyskuuta 2015

Poikatyttöjä! ja tyttöpoikia?

Mä katselin tänään mun omia pikkasia ulkona leikeissään. 2v tyttö juoksee ja potkii palloa, työntää Plaston isoa kuorma-autoa, painii isoveljen kanssa ja taistelee leikkimiekoilla.
Tää ois nyt sitä mihin tyttöjä kannustetaan; saat potkia palloa, ostetaan nappikset, puolusta itseäsi, pärjää elämässä, tasa-arvoa tytöille.

Entäs sitten jos on kovin herkkä ja haaveileva poika? Kuljeskelis kauniisti laulellen, haistelis kukkasia, varpasillaan pyöris kuin balleriinat, laittais äitin korkkarit ja isosiskon pinnit ja pannat, babylipsejä piilottelis tyynyn alle.
Kannustetaanko tähän? Yleensä ei. Tai joo, kyllä taapero poika saa näin tehdä ja ihastellaankin ja hymähdellään mahdollisesti. Mutta entä kun poika on esikouluikäinen? Menee kouluun jne.

Liikunnalliset vilkkaat tytöt leimataan helposti poikatytöiksi, mutta sehän on vaan Cool! Siistii kun tyttö kiipee puuhun, potkii palloa pampulat päässä ja rökittää pojat 6-0! Voi näyttää vaikka vähän kieltäkin ja sekin on ihan yläfemman paikka.

Entä sitten rauhalliset, haaveilevat, herkät pojat? Kutsutaanko niitä tyttöpojiksi?
No ei. Tai en oo ainakaan kuullut. Sehän olis aivan liian kauhee sana. Sehän olis haukkumista!
Miksikä tätä poikaa joka keräilee kiiltokuvia ja värittelee Top Model lehtisiä-kutsuttais? Vai tapahtuisko tää kaikki sen verran salaa että kukaan ei ees huomais. Ei ole mitään herkkää, kauneudesta nauttivaa poikaa. Niistähän vois tulla isona vaikka hinttareita (ai kauheeta, mä inhoon tota sanaa)!

Miksi poikatyttö on ihan hyväksyttävä ja käytetty sana, mutta tyttöpoika-sanaa ei ole olemassakaan?

Terkkuja
Nadja

ps.mun mielestä lapset sais olla lapsia vaan <3 tytöt tyttöjä, vaikka ne näyttäis kieltä, ja pojat poikia vaikka niil ois pampulat päässä <3

8 kommenttia:

  1. Hyvin sanottu! Tyttöpojat on niitä, joiden täytyy itsensä tukahduttaa ja potkia sitä palloa vaikka väkisin. Mä oon joskus miettinyt myös sitä, että miksi seksuaalisesti aktiivinen mies on Kuningaskaataja ja mahtava sonni mut seksuaalisesti aktiivinen nainen on huora ja lortto? Jään kyllä lukijaksi, oli niin hyvä aihe tässä postauksessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sonja :) <3

      Joo tuo on toinen juttu mitä oon kans funtsinut! Ja sit kuitenki siveä, petikaverista tarkka nainen on pihtari, ja kun taas vastaavanlainen mies on saamaton nössö.
      Nää on näitä :D
      Kiva kun jäit seuraamaan!

      Poista
  2. Olen pohtinut samaa asiaa! Etenkin tuota, miten kauan pienen pojan tyttömäisille jutuille vielä hymähdellään ja milloin sitä aletaan "katsomaan pahalla" ja miksi sitä ylipäätään pitää tuomita missään vaiheessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepä <3 Niin tärkeää ois että kaikki saisivat olla juuri sitä mitä ovat <3

      Poista
  3. Oon samaa mieltä, lokeroinnilla ja liiaallisella ohjaamisella tukahdutetaan vaan lapsen oma minuus <3

    VastaaPoista

Kaunis kiitos kommentistasi, arvostan <3